středa, 07 červen 2017 15:00

Příroda je největší umělec

    Uměním užitným i výtvarným se zabývám již dlouhou řadu let. Můžeme obdivovat umění skvostné nebo také méně dobré. Divák může hodnotit, chválit i kritizovat. Většinou vnímáme umění jako tvorbu člověka, který například dostal do vínku trochu talentu nebo po svém vnímá pojetí tohoto světa. Ale v podstatě je to vždy příroda, která je tou největší inspirací. Vždyť většinou výtvarníci ztvárňovali přírodu a produkty tohoto světa. Proto směle mohu tvrdit, že příroda je ten největší umělec.                                  Příroda, která nás v každém ohledu vždy překvapí a je schopna nás znovu a znovu nadchnout svojí krásou. Příroda, která své umělecké krásy zde vytvářela ještě dávno a dávno před tím, než jsme se zde ocitli a než jsme umění dali název umění.     Jsem velmi rád, že jsme ve spolupráci s Galerií Kamene mohli uspořádat výstavu toho nejstaršího umění, které vytvořila naše příroda. Pan Šimek se zabývá vyhledáváním nerostů a… Číst dál...
                             Ne zřídka je mi pokládána otázka na toto téma. Obecně musím říct, že investice do umění je vždy dobrou investicí, otázkou však je jaké, neboli jak velké a rychlé zhodnocení bude mít dané dílo nebo artefakt. Pokud se rozhodnete investovat do umění, můžete se vydat dvěma cestami. Vydáte se cestou jistoty a investujete do již částečně proslaveného autora kterému už trh jeho cenu stanovil a budete očekávat, že jeho cena do budoucna dále poroste, ale v současnosti ho kupujete za jeho maximum jako například v aukci u obchodníka, který dané dílo určitě nenabízí pod cenou a tak dále.                           Můžete však více riskovat a investovat do výtvarníka (respektive do koupě obrazu), který jistě není nijak proslavený a na kterého jeho sláva možná ještě čeká. Tato investice je samozřejmě nejistá,… Číst dál...
pátek, 12 květen 2017 15:06

Jak se vyhnout nepoctivým obchodníkům

             V době v jaké žijeme začíná být standardem podvodné jednání. Nikoho nepřekvapí, že v umění je každý pátý obraz falzifikát, že ve starožitnostech si vůbec nejste jistí jestli nabízený kus není nějak upravován, zestařen nebo dokonce stylově změněn. Když člověk pomine, že je nesolidní jednání ve společnosti naprosto běžné a nikoho nepřekvapí, že se tak chovají i nejnižší představitelé našeho státu, měli bychom těmto současným běžnostem čelit!                                                   Snažím se upevňovat značku našeho atelieru, který nese mé jméno právě solidností a tím, že slovo má nějakou váhu. Když se něco řekne, tak to prostě platí. Již léta se o to snažím a vnímám to jako ocenění a naší přednost. Jsem rád za důvěru Vás, mých zákazníků.                          … Číst dál...
středa, 10 květen 2017 14:14

Sběratel a jeho svět.

                      Mám to štěstí, že má profese kolem mě shromažďuje spoustu lidí s podobnými zájmy. Jsou to milovníci starých časů, obdivovatelé umění a sběratelé čehokoliv. Ať už jsou artefakty v jejich hledáčku jakékoliv, jedno mají společné. Je to „sběratelská vášeň“. Ze svého pohledu musím říci, že kdo jí nemá, je o něco málo ochuzen. První květnový víkend jsme pořádali již sedmý v pořadí sraz veteránů. Každoročně stoupá účast i prestiž této akce. Letos se zúčastnilo přes 120 vozů a přišlo více než 1200 diváků.                      Když se setká takové množství lidí se stejným zájmem, je to inspirující a výborná atmosféra. Je co obdivovat a po ledasčem i toužit. Zapálení sběratelů a renovátorů do svých skvostů je okouzlující. Výstava kočárků a jejich vývoj v průběhu let byla též zajímavá. Celá akce byla završena módní přehlídkou dobových obleků. K tomu nám vyšlo i počasí. Bylo co pít a jíst, takže atmosféra byla výborná.       … Číst dál...
středa, 03 květen 2017 08:51

Važme si odkazu našich předků

  Sekretář Františka Palackého je již zase zpět doma. Po dokončení renovace jsme předali zpět sekretář potomkovi Václavu Macháčkovi Reigerovi na jeho zámek Maleč. Tento kousek byl již jako jeden z posledních, který chyběl do připravované expozice pracovny Františka Palackého, která by se měla otevřít veřejnosti začátkem příštího roku.           Jsem velmi rád, že se můžeme podílet na obnově zajímavých artefaktů a vážím si toho, že můžeme být součástí takových projektů, jako je například tato expozice našich předních obroditelů Františka Palackého a Františka Ladislava Riegera. Je nutné si připomínat naší minulost.         S mottem „Važme si odkazu našich předků“ David Fiala   Televizní záznam o restaurování tohoto sekretáře můžete shlédnout zde: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1126666764-toulava-kamera/216562221500048/video/506856 Číst dál...
středa, 19 duben 2017 12:52

…a co všechno umíte opravit?

     S úsměvem na tváři odpovídám, že snad úplně všechno lze opravit, ale záleží na vynaloženém úsilí a s tím jde ruku v ruce finanční náklad zákazníka. Samozřejmostí je, že žadatelé vždy od nás dostanou informaci nebo úvahu o tom, do jaké míry se vyplatí z obchodního hlediska investovat. Ne vždy ale cena renovace je tou rozhodující. Velmi často zákazníkům rozmlouváme investici, co se týká renovace do věci vložené vzhledem k jeho stavu s tím, že si zájemce může obdobnou věc zakoupit již po renovaci za nižší cenu. Finance jsou kolikrát stranou, protože mnohem cennější může být vztah k dané věci, která je např. po předcích nebo zapůsobí vzpomínky či nostalgie.                        Náš důvod, proč jsme se pustili do renovace takřka nerenovovatelného kusu byl poněkud prostší. Chtěli jsme odpovědět na položenou otázku (…co všechno umíte opravit). Pustili jsme se proto do sofy ve stylu Louis Philippe ve velmi… Číst dál...
středa, 12 duben 2017 13:55

Barokní hodiny

    Zajímavé kousky se na trhu objevují čím dál méně, ale přeci se čas od času objeví. Před nedávnem jsme přijali k renovaci soubor starožitností z pozůstalosti. Občas se stává, že zákazník některou část nebo věc nabídne k prodeji na umoření nákladů na renovaci. Jsme za to rádi, protože se náš sortiment starožitností obohatí kolikrát i o zajímavé kousky zrovna tak, jako v tomto případě.                                  Na svého nového majitele u nás čekají nádherné barokní hodiny okolo roku 1750 – 1760. Hodinový stroj je kotvový, čtvrťový, bicí – dvoutónový. Hodinová skříň je vyrobena z masivního mahagonu se zlacenými prvky a mosaznými aplikacemi. Celkové rozměry jsou výška 60 cm, šířka 30 cm. Stroj i hodinová skříň prošli kompletní renovací, je na ně poskytnuta záruka a certifikát pravosti.   Tým Atelieru Fiala                                          Číst dál...
pondělí, 03 duben 2017 13:49

….a pak že čas nelze zastavit

                              Při mých cestách ohledně posudků starožitností projíždím mnoho krajů, malebných a zapomenutých míst naší krásné země. Nedávno jsem zavítal na Tachovsko, kde jsem byl požádán o posouzení některých historických movitostí. Následně při kávě a zdvořilostních diskusí jsme narazili na mou oblibu ve starých autech. Mladík, který byl též přítomen najednou vstoupil do hovoru a říká: „ A co to MBéčko po dědovi, co máme v garáži..."                                V následném vyprávění jsem se dozvěděl že v roce 1969, mimo jiné též v roce mého narození, si předek mých hostitelů zakoupil již zmiňovaný vůz Škoda 1000 MB, ale takřka s ním nejezdil. A také posledních 15 let ho ani nikdo nenastartoval. Má zvědavost byla nekonečná, a ani jsem nemusel vyprávějící příliš přemlouvat k prohlídce. Při otevření garáže se ve mně… Číst dál...
            Často odpovídám na dotazy týkající trhu se starožitnostmi. Jaký je jeho vývoj, zda je vhodné investovat do umění, jaké může mít zhodnocení ta či ona starožitnost, a tak dále. Snažím se odpovídat objektivně v té dané době a situaci. Pokud bych měl shrnout vývoj za posledních cca 10 let, musím se zorientovat v situaci na současném trhu nejen v naší české kotlině, ale i na trhu světovém. Vydal jsem se tedy na největší světový veletrh TEFAF do holandského Maastrichtu. Zanedlouho to bude bezmála 10 let, kdy obchody se starožitnostmi a uměním značně ovlivnila ekonomická krize. Až na výjimky kvalitního výtvarného umění se ceny výrazně snížily. Trh s touto komoditou stagnoval a zvedal se velmi pomalu.              V současnosti kdy vnímáme ekonomický růst, se i na českém trhu obchod se starožitnostmi výrazně oživil a v mnoha ohledech překonává ceny i zájem investorů z dob před krizí. Vždy jsem… Číst dál...
          Při své práci se setkávám s zajímavými historickými předměty a jejich současnými majiteli, kteří jsou potomci těch původních majitelů a tak dál….Osudy našich předků nebo jejich starožitnosti, které byly jejich součástí jsou kolikrát velmi zajímavé. V létě se na mě obrátil potomek Františka Palackého, který je mimo jiné shodou okolností mým přítelem již od mých mladických let, abych se ujal zase jedné starožitnosti, jako už po několikáté v minulých letech. Na zámek Maleč, kde působil František Ladislav Rieger a František Palacký, jezdím pravidelně a naší prací pomáháme s budováním budoucí expozice našich již zmíněných obroditelů.                                 Tentokrát jsme dostali do práce extra kousek – renesanční sekretář mimořádného zpracování. Intarsie skládané do obrazců architektury s vypracovanou perspektivou a detailně zpracované figury. No prostě nádhera. Dalším překvapením pro nás bylo uspořádání vnitřní části. Četnost zásuvek, tajné schránky a jejich zpracování, spíše naznačovalo období… Číst dál...
úterý, 13 prosinec 2016 10:09

Horník - řemeslník nebo umělec?

                       Občas slýcháváme “že se někdo minul povoláním“ Obrátil se na mě pan Ludvík s nabídkou nebo spíše prosbou, zda bychom neměli zájem vystavit jeho práce, že se prý tak trochu zájmově zabývá intarsiemi. To by nebylo nic neobvyklého, ale když jsem při jeho návštěvě zjistil, jakým způsobem intarsie vyrábí, byl jsem překvapen a dá se říci, snad i nadšen. Intarsie nebo spíše jejich části, se většinou plošně lepí na podkladový materiál tak, aby vznikla kompaktní masivní plocha. Ale pan Ludvík intarsie, tedy jednotlivé části, precizně ručně vyřezává lupénkovou pilkou a lepí je pouze v hranách k sobě, přesně přiléhajících, tady v tloušťce 1 mm. To znamená, že celý obrazec je silný pouze ten jeden milimetr a můžete se na vytvořený výjev podívat i z rubové strany. Krása dřevěného obrazu pak umocňuje Muchovské téma. Přesnost a výběr jednotlivých dýh, použití různých součků a kreseb dřeva v daných partiích… Číst dál...
čtvrtek, 08 prosinec 2016 10:13

…važme si starého nábytku - nebude!!!

                                                                               Občas používám tento slogan stejně jako i několik dalších. Je pravdou, že starožitností které se nabízí k prodeji, velmi rychle ubývá, a na ty kvalitní již velmi zřídka narazíte. Proto jsou kvalitní věci ihned prodány a kolikrát ani cena nerozhoduje. Restaurování je naše každodenní práce, a tak vnímáme, jak si majitelé váží svých starožitností a čím dál méně se jich zbavují a nabízejí je k prodeji. Ale čas od času se přeci jen nějaký ten zajímavý kousek objeví. Jako například nyní jsme převzali do prodeje krásnou klasicistní komodu s nástavbou, která je nádherně inkrustovaná ovocnými dřevinami.              Mimo to, že je krásná, je též v původním autentickém stavu bez jakýchkoliv restaurátorských zásahů a druhotných oprav. Je pozoruhodné, že starožitnost z 2. poloviny 18. století se zachová v tomto stavu i s původními klíči,… Číst dál...
středa, 23 listopad 2016 10:38

Ztracená růže Rožmberků

                                              Velmi často dostáváme otázky, jaké zajímavé starožitnosti jsme kdy restaurovali a jaký měli příběh, nebo jakým zajímavým osobnostem patřily. Není to tak dlouho, když nás oslovila známá obchodnice se starožitnostmi, že získala jednu velmi zajímavou barokní komodu. Na první pohled bylo jasné, že jde o výjimečný kus. Barokní řemeslníci tu předvedli celou škálu svých dovedností: intarzie ze vzácných dřevin, marketérie z cínu a kosti, malba. Navíc vyobrazení jednotlivých panství na čele zásuvek prozrazovalo, že se jedná o část reprezentativního mobiliáře…možná šlechtického rodu? Komoda byla mimořádné velikosti, ale ve velmi zdevastovaném stavu. Vlastně to bylo pouze torzo. Nejzachovalejší byla čelní stěna s dvanácti zásuvkami a dvoukřídlými dvířky uprostřed. Původní horní deska se nezachovala vůbec, celé dno a spodní část zad byla silně poškozena dřevomorkou. Intarzie na přední části zůstala z větší části zachována,… Číst dál...
středa, 09 listopad 2016 11:37

RETRO – fenomén současnosti

          Design 60.-80.let je nyní trendy. V oboru renovací starožitného nábytku se pohybujeme již 25 let a v průběhu těchto let zaznamenávám značný posun prodejnosti starožitností. V 90.letech se z Čech vyvážel historický nábytek do zahraničí, bylo to předpokládatelné, vždyť nemožnost obchodu v minulosti a velké ekonomické rozdíly tomu napomáhaly. V počátku 21.století se ale obchod začal postupně měnit a historický nábytek se zase naopak začal dovážet nejčastěji z Francie. V nedávné době jsme však zaznamenali zvýšený zájem zahraniční klientely o nábytek z československé produkce z 60.-80.let 20.století. Obchodníci začali opět vyvážet z Čech nábytek, který se za hranicemi stával velmi populární. Vždyť přesto, že jsme žili v tzv.normalizaci a jednalo se o průmyslovou výrobu, používaly se kvalitní materiály. Architekti kteří nábytek navrhovali, měli vzdělání ještě z předválečné doby. A přestože to za socialismu nebylo zrovna žádoucí, dokázali mnohdy navrhnout pozoruhodné produkty a vtisknout jim světovost. V současné době si i česká klientela začala uvědomovat, že tento nábytek s nadčasovým designem je funkční… Číst dál...
úterý, 08 listopad 2016 11:53

Barokní psací stůl mimořádné kvality

  Při naší práci se setkáváme se spoustou zajímavých starožitností, nábytků a také jejich zvláštních osudů. Z kraje letošního roku mě oslovila starší dáma – vdova, že má po svém manželovi též restaurování nábytku nějaké nářadí, materiál i rozpracovaný nábytek. Její choť odešel z dílny i tohoto světa již před více než 20 lety a od té doby v dílně za domkem skoro nebyla. Návštěva restaurátorova království pro mě byla zahalena tajemstvím a s jistým vzrušením jsem vešel do zapomenutého světa. Připadal jsem si jako dítě v hračkářství. V koutě dílny mimo jiné stál obrovský barokní stůl. Sice v hrozném předrenovačním stavu, též rozebraný na díly, ale jeho opulentní tvary a sice ztmavlé ale bohaté intarsie prozrazovaly, že se jedná o něco mimořádného. Po prohlídce jsem ovšem usoudil, že celý stůl je vlivem nevhodného skladování a velké vlhkosti ve velmi degradovaném stavu a většina intarsií samovolně opadává a že tato renovace bude velmi náročná.      … Číst dál...
    Před nedávnem jsme dokončili renovaci neobyčejně zajímavého souboru modernistického nábytku. Restaurováním se zabýváme profesně již čtvrt století, ale s tak zvláštním nábytkem jsme se ještě nesetkali. Soubor je unikátní nejen neobvyklými kombinacemi výzdobných prvků a celkovou opulentností, ale hlavně precizním, náročným a v řadě ohledů neobvyklým řemeslným zpracováním. Kromě celkové renovace nás současný majitel požádal o zjištění nějakých informací ohledně původu výroby a architektonického či designového návrhu tvůrce. My jsme měli k dispozici pouze informaci od majitele, který zakoupil prvorepublikovou vilu v Košicích i se zmiňovaným nábytkem, který byl vyroben na zakázku. Při dalším hledání informací jsme zjistili, že maďarský majitel vily židovského původu se za války stal obětí holocaustu a dům podobně jako řada dalších honosných staveb měnil majitele podle režimu. Střídali se zde vlastníci s institucemi. Nábytek bylo to jediné, co se v interieru dochovalo. Úctyhodné rozměry příborníku totiž znemožnily jeho vystěhování z budovy. Podařilo se nám též upřesnit dataci výroby, ale výrobce… Číst dál...
pátek, 21 říjen 2016 09:56

Starožitnost v novém kabátě

  Sofa je ve stylu Louis Philippe, která sloužila našim předkům již od roku 1860. Nyní opět září jako v době svého vzniku. Pohovka prošla kompletní renovací od konstrukčních dřevěných prvků po nové čalounění původní technikou za použití pouze tradičních materiálů jako jsou koňské žíně, konopné popruhy a provazy. Látka byla též vybrána s respektem k historickému stylu.           Vzory vytkávané v listnatých motivech obdobně jako u řezeb na sofě. Krásná pohovka hledá svého majitele aby mohla sloužit a zdobit, a její historie mohla dále pokračovat.   Číst dál...
čtvrtek, 20 říjen 2016 14:41

Restaurování krok za krokem

Restaurátor je z části řemeslník, z části umělec a malounko také bohém. Spojeno a promícháno, velmi zajímavý koktejl. A co si můžeme představovat, že se děje v dílně restaurátorově? Pojďme se podívat. Každý kousek ať už se jedná o komodu, sofa, obraz, nebo hodiny restaurátor pečlivě vyfotografuje, tak aby zachytil veškerá poškození, pak sedne a vypracuje popis a restaurátorský záměr co by se vlastně mělo renovovat a s jakým cílem. A nastává řemeslná fáze. Představme si, že renovujeme komodu z osmnáctého století s bohatou intarzií. Nejprve je celá komoda demontovaná na jednotlivé části, česky řečeno opatrně rozložená na prkýnka, ta se očistí od původních laků, pojidel a prostě nečistot a případně se ošetří proti dřevokazné houbě, nebo hmyzu. A protože jsme si vymysleli komodu již nějaký ten pátek starou je pravděpodobné, že některé části ať již konstrukční, nebo jiné budou chybět, či nebudou již repabilní. V tom případě náš restaurátor… Číst dál...
pondělí, 26 září 2016 14:56

...jsou to zachránci historie

                                                      Náš atelier se letos zabývá restaurováním již čtvrt století a za tak dlouhou dobu jsem se potkal již s řadou našich zákazníků. A když tak o tom přemýšlím, musím jim všem tiše poděkovat. Jsou to vlastně zachránci historických artefaktů. My jsme tady od toho, abychom starožitnosti uzdravovali, vraceli jim jejich původní lesk a krásu, ale jejich majitelé jsou ti, kteří do nich investují a tím je zachraňují. Před nedávnem mě oslovila dáma ohledně restaurování dvou biedermeierských židlí s tím, že je to jedna věc z mála, které má po svých předcích. Kdyby to nebyl tak zajímavý model, asi z roku okolo roku 1820, asi bych vzhledem ke stavu židlí majitelce rozmlouval investici do nich vloženou. Renovace byla sice náročnější, ale pro její dokončení se z židlí… Číst dál...
pátek, 23 září 2016 11:13

Rokokové nizozemské hodiny z roku 1770

  V našem restaurátorském atelieru jsme precizně zrenovovali skvost nizozemských hodinářů. Špičková umělecko-řemeslná práce se zde skloubila s neuvěřitelnou technickou zručností tehdejších hodinářských mistrů. Tyto lunární hodiny z 2.pol.18.století ukazují: roční období - fáze měsíce v daném období - měsíce v roce - měsíční znamení - den v týdnu - kalendářní den (den v měsíci) - hodiny - minuty - vteřiny a dokonce mají i budík.   Hodinový stroj je signován výrobcem J.VAN GEFFIEN - AMSTERDAM. Hodinová skříň je zpracována z těch nejušlechtilejších dřevin, ořechové kořenice a intarsie z ovocných dřevin. Koruna hodin je pak osazena zlacenými figurami trubačů a atlasem. Ciferník je pak vrcholem precizní práce tehdejšího pasíře zrovna tak jako malby ročních období a fáze měsíce. Pokud byste chtěli vidět tyto hodiny na vlastní oči, navštivte nás v našem atelieru Na Chvalské tvrzi v Praze 9 nebo se podívejte i na jiné skvosty, které čekají na své nové… Číst dál...
  Čalounění sedacího nábytku se začalo masivněji používat v dobách pozdní renesance a raného baroka, kdy se začalo více dbát na pohodlí a komfort bydlení hlavně u vyšších vrstev a měšťanů. Zprvu se nábytek změkčoval používáním různých přírodních materiálů a jak se zvyšovaly nároky na pohodlí, tak začínaly vznikat i různé technologické postupy při výrobě čalounických gruntů. Nejčastějším způsobem bylo používání kovových pružin, které byly vyvázány v jeden celek a tato vrstva kopírovala anatomii těla, a tím se stala velmi komfortní. Tato část byla jen základem pro další vrstvy jako například sláma nebo africká tráva, později pak velmi trvanlivé koňské žíně, které se ve velmi dobrém stavu dožívají až do dnešní doby u zachovalého nábytku.     Čalounění je samozřejmě ze starožitného nábytku nejchoulostivější k poškození nebo dožití, proto se ve své původnosti zachovává jen velmi málo a v dobách pozdních nebo nedávných nahrazovalo již materiály novějšími a nepůvodními. Výroba… Číst dál...
  Vrcholem práce restaurátora nábytku je vytvoření šelakové politury. Šelaková politura dává dřevu novou dimenzi, vyzdvihuje jeho krásu, hloubku, jemnost kresby a oživuje jeho barvy. Je dodnes opticky nejhodnotnějším a nejušlechtilejším způsobem konečné povrchové úpravy dřeva. Šelak je přírodní živice, získávaná z výměšků červce lakového (Kerria lacca). Vyskytuje se v ásámských lesích a v Thajsku. Červec pomocí tohoto sekretu chrání své larvy před nepříznivými vlivy okolí. Šelak byl dovezen do Evropy koncem 17. století a používal se na lakování zejména hodnotnějších kusů nábytku dýhovaného nebo intarzovaného. Leštění šelakovou politurou na vysoký lesk dosáhlo největšího rozmachu v průběhu 18. a 19. století. Protože se politura nedá nanášet strojově, ustupoval tento způsob povrchové úpravy do úzadí nástupem velkovýroby přičemž se ojediněle používal ještě v období art-deco (30. léta 20. století).     Dnes se šelaková politura používá téměř výhradně při restaurování, a to jak při obnově starých ale zachovalých politur, tak zejména při… Číst dál...
  Zlacení a pozlacování jsou různé techniky nanášení tenké vrstvy zlata na povrch jiných materiálů. Obojí je známo již od starověku, zmiňuje se ve Starém zákoně i u Herodota. Tradičně je jeho smyslem docílit dekorativní a luxusně vyhlížející povrch, který zároveň lépe vzdoruje korozi a vlivům povětrnosti. Již od antiky se často pozlacují zejména kultovní a rituální předměty. Pozlacování čili plátkové zlacení znamená mechanické nanášení zlaté fólie na připravený podklad. V předhistorických dobách se tenký zlatý plech na zdrsněné kovové povrchy upevňoval někdy jen tlakem hladítka. Později se plátkové zlato na podklad lepí přírodním pojivem na připravenou a vyhlazenou podložku (bolus a křída). Pozlátko je mimořádně tenké (až desetitisícina milimetru) a zacházení s ním vyžaduje zvláštní zručnost a techniku: pozlacovač je krájí na koženém polštářku, nanáší na místo navlhčeným štětcem a připevňuje hladítkem. Restaurátorské zlacení dřevě- ných předmětů je dnes uzná- vanou restaurátorskou disciplínou.     Úkolem restaurátora je v… Číst dál...
  Vrcholná práce benátských mistrů 17. století. Konstrukce z masivního ebenu inkrustované slonovinou, která je gravírována rytinou ve zvířecích výjevech. Nábytek je instalován na arcibiskupském zámku v Kroměříži. Nábytek nechal pravděpodobně vyrobit dóže Francesco Morosini v Benátkách v 17. století a arcibiskup olomoucký Theodor Kohn ho zakoupil v 19. století a převezl na kroměřížský zámek. Nábytek má slohový středoevropský výraz, ovšem je na něm patrný vliv orientu. Tak jak bylo v daném období v Benátkách běžné. Celý soubor vnímáme jako jedinečný s osobitým pojetím autora. Arcibiskupství olomoucké se na nás v polovině loňského roku obrátilo ohledně restaurování tohoto unikátního souboru nábytku pocházejícího z Benátek. Pro náš atelier to byla výzva a desetiměsíční zajímavá práce s velkou pokorou a úctou k řemeslu mistrů ze 17. století. Náš obdiv nespočíval pouze k úctě ve zpracování, ale též výjevům, které se vážou k náboženským symbolům. Jednou ze zajímavostí byl ústřední motiv stolu intarzie ze slonoviny sv. Jiří na koni, který neskolil draka oštěpem jak z mytologie známe, nýbrž… Číst dál...
úterý, 12 červenec 2016 13:18

Jak si vybrat kvalitní starožitnost

Nové standardy při zařizování starožitností                                          Společnost se stále vyvíjí a s ní i jejich potřeby a standardy. A ne jinak je to i u naší činnosti, přestože se to v oboru starožitností nezdá. Naším cílem je neustále zkvalitňovat a rozšiřovat poskytované služby v oblasti našich činností včetně restaurování. Poslední dobou zaznamenáváme rostoucí poptávku po poradenství při pořizování starožitností. Přestože máte jasné povědomí o dané starožitnosti, kterou si chcete pořídit, nemusí být vždy koupě výhodná tak, jak si představujete. Může to zapříčinit několik důvodů. Daný artefakt může být vzhledem ke své historické hodnotě předražený nebo může být pouze na oko zkrášlený tak, aby se výhodně prodal. S tímto faktem se setkáváme poměrně často - jsou to praktiky nesolidních obchodníků. Přestože je stav takového kusu zdánlivě velmi dobrý nebo snad i zrenovovaný, následné náklady na… Číst dál...
úterý, 21 červen 2016 11:12

Starožitnost nebo jen starý nábytek

Často je mi od našich zákazníků pokládána otázka „A toto už je starožitnost?“ Já sám jsem si tuto otázku často pokládal. „Co je to vlastně starožitnost? Je historický nábytek měřitelný s jeho stářím?“ Je starožitnost i to, co přichází po baroku, biedermeieru, secesi či ART-DECU? Není to tak dlouho, co jsem si myslel, že u předválečného období se to zastaví a dále již nemůže být o starožitnosti ani řeč. Postupem času a na základě požadavků našich zákazníků jsem musel změnit názor. „Jé, to jsme měli doma“   …. velmi často slýchávám z nadšených tváří návštěvníků, a to nemusí být zrovna historický nábytek po předcích, ale jakýkoliv nábytek ke kterému se vážou vzpomínky z dětství na bydlení u babičky nebo z našich dětských pokojíčků. Domnívám se tedy, že starožitnost začíná být starožitností v době, kdy začíná vyvolávat nostalgické vzpomínky, a kdy si uživatelé k němu opět vytvářejí vztah. A my jsme tady proto, abychom těmto novým… Číst dál...
úterý, 14 červen 2016 11:20

...jako Fénix z popela

Při prvním kontaktu se zákazníkem velmi často dostáváme otázku „ A vyplatí se to renovovat?“ Restaurátor nemůže úplně jednoznačně odpovědět. Pokud je starožitnost již ve velmi degradovaném stavu a výdaje na restaurování jsou již vůči danému kusu velmi vysoké, tak se z obchodního hlediska renovaci po finanční stránce asi už příliš nevyplatí. Ale je zde ještě druhá strana, záchrana historického artefaktu. Věci, která tu před námi žila po staletí. Pokud ji renovací nezachráníme, skončí v propadlišti dějin.    Nedávno se na nás obrátil zákazník a přinesl torzo sofy ve stylu Louis Philippe, které bylo pro laika neidentifikovatelné. Po prohlídce a restaurátorském průzkumu jsme konstatovali, že se renovace po finanční stránce nevyplatí, a že u nás může obdobnou sofu po repasi zakoupit levněji, než bude stát restaurátorská práce. Odpověď zákazníka byla jednoznačná. „Je to jediná věc, která se na půdě historického domu který jsem zakoupil dochovala, i když v tolik devastovaném stavu. Ale ta… Číst dál...
  David Fiala, zastupující restaurátorský atelier, který restauroval část mobiliáře – nábytkové vybavení, přednášel o průběhu restaurování, technikách a úskalích této práce. Konference se účastnili restaurátoři a zástupci investorů z Norska. Přednáška byla simultánně překládána v anglickém jazyce. „Vážené dámy, vážení pánové, Dovolte, abych se představil a představil firmu, kterou zde zastupuji. Jmenuji se David Fiala a jsem zakladatelem stejnojmenného restaurátorského atelieru. Atelier Fiala se restaurováním zabývá již od roku 1991 v různých formách společenství. Je nám velkou ctí, že jsme se mohli účastnit obnovy takového hodnotného kulturního dědictví.“ V polovině loňského roku jsme se postavili před zodpovědný restaurátorský úkol. Renovace 28 předmětů nábytku z 19., 18. a 17. století. Krátce před dnešní konferencí jsme celý soubor dokončili a celkově jsme se restaurováním tohoto vzácného souboru zabývali 10 měsíců. Práce byla velmi intenzivní a věnoval se jí celý tým restaurátorů Atelier Fiala. Nejcennější částí celého souboru byl soubor nábytku Benátských mistrů ze 17. století. Špičková řemeslná… Číst dál...
 Je nám velkou ctí, že jsme se mohli účastnit obnovy takového hodnotného kulturního dědictví, jako vidíme zde na arcibiskupském zámku. Každá práce tohoto typu je pro nás výzvou a potěšením, že můžeme přispět k záchraně historických artefaktů jako svědectví historie. O to více, pokud se jedná o takto unikátní nábytek, jako je například soubor ložnice, kterou v 19.století zakoupil Theodor Khon od italských mistrů. Práce na tomto souboru je naprosto skvostná. Vždy, když se postavíme před takový kus nábytku, počínáme si s velkou pokorou a úctou k řemeslu tehdejší doby. Vždyť jen uvědomění si, s jakým vybavením a s jakou přesností a precizností kdysi naši předci pracovali. Přesto, že v dnešní době disponujeme technikou a novými materiály, je pro nás zásadní využívat vždy původní postupy za použití tradičních materiálů. U intarsií v tomto konkrétním případě ložnice, byly skládány k sobě nesourodé materiály jako například barevné kovy – mosaz – měď – cín – ovocné dřeviny – perleť a slonovina.… Číst dál...
úterý, 17 květen 2016 22:44

Řemeslník nebo umělec?

Pohlížíme-li na restaurátora jako na umělce – máme pravdu. Ovšem představíme-li si ho jako zručného řemeslníka...máme také pravdu. Tato profese propojuje umělecké cítění, znalosti historických stylů a řemeslný um tak jako málokterá jiná. Opravdu zkušený restaurátor dostal do vínku nemalý cit pro krásno a úctu nejen k ušlechtilému materiálu, se kterým pracuje, ale především k autorovi, nebo chceme-li ke stvořiteli restaurovaného artefaktu. Vždyť on se musí vcítit do té věci a kopírovat práci a úmysl několik desítek let ba i století starý. Změnil-li se dnešní člověk, jeho potřeby a tužby za posledních řekněme dvě stě let, tak způsob, materiály a postupy při renovaci zůstávají stále stejné. Již několik století tvoří lesk na starožitném nábytku šelaková politura a dodává vznešenost šlechtickému a měšťanskému vybavení, ovšem původ této politury už tak ušlechtilý není, Jedná se totiž o výkaly brouka lakového indického, ty se máčejí v lihu a suší a zase ředí a… Číst dál...